همه چیز درباره مسجد با شکوه ایا صوفیه استانبول - دیس لاو موزیک

دانلود آهنگ دیس لاو

 همه چیز درباره مسجد با شکوه ایا صوفیه استانبول - دیس لاو موزیک

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
دانلود اهنگ جدید بهزاد پکس به نام پاییز رفت
بهزاد پکس - پاییز رفت
دانلود اهنگ جدید بهزاد پکس به نام نامه
بهزاد پکس - نامه
دانلود اهنگ جدید علی بابا به نام بی منطق
علی بابا - بی منطق
فرشاد پیکسل - تلافی
دانلود اهنگ جدید ایمان نولاو به نام چشامو بستم
ایمان نو لاو - چشامو بستم
دانلود اهنگ جدید مهراب به نام ساعت عشق
مهراب - ساعت عشق
دانلود اهنگ جدید مهراب به نام شعله
مهراب - شعله

بنای با شکوه ایا صوفیه بنای به جا مانده از دوران حکمرانی بیزانس بر این سرزمین است که در آن شکوه معماری رومیان نمایانگر است . بی‌تردید این بنا که در زمان رومیان ساخته شده  هنوز هم با عظمت است و ارزش بارها بازدید را دارد . جالب است بدانید این بنا در ابتدا کلیسا بوده و بعد از ورود اسلام به سرزمین به دست عثمانیان تغییر شکل داده و به مسجد تبدیل شده است. دلیل دیگر شهرت ایا صوفیه این است که معمار سینان که یکی از مشهورترین معماران عثمانی بوده وظیفه مرمت و بازسازی بخش‌هایی  از آن را بر عده داشت . این بنا ی باشکوه امروزه به نماد شهر استانبول و همچنین کشور ترکیه تبدل شده است و بسیاری از گردشگران به محض ورود به این شهر از این بنا بازدید می کنند .

به گزارش سفر باتو گنبد این بنا پنجاه و پنج متر ارتفاع دارد و قطر آن حدود سی و یک متر است و بر چهار ستون اصلی استوار شده است ، گنبد این بنا مهمترین بخش آن محسوب می گردد و از فاصله ای دور چشم‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. و گفته میشود علت ارتفاع زیاد آن ، تمایل سازندگان گنبد برای نشان دادن مفهوم معلق بودن انسان و نزدیکی به آسمان و خدا است.

این بنا با موزاییک‌ های زیبا که به جا مانده از دوران بیزانس است تزئین شده و در اطراف سپرهای عظیم دایره‌ای شکل به چشم می خورد که یادگار عثمانیان بوده و بر روی آن‌ها آیات از قرآن کریم نقش بسته است.  این موزاییک‌ ها تلفیقی از هنر بیزانس و هنر اسلامی است که ترکیب هر دو زیبایی خای به آن بخشیده است .

با ورود به داخل بنا صد و هفت ستون عظیم را خواهید دید که کل بنا بر ان استوار شده است و بر روی تمامی فضاهای داخلی آیات قرآن نقش بسته است . در کنار همه نشانه ‌های اسلامی ، موزاییک‌ هایی نیز وجود دارد که نقش ‌حضرت مریم و حضرت عیسی (ع) در آن بخه چشم می خورد. در این نقوش حضرت عیسی (ع) در حال آموزش و نیایش است و حضرت مریم مقدس ، جان دوم کامننوس در لباس مجللی مزین با جواهرات، در دست خود کیفی حاوی جواهر (که سمبل نذر سلطان به کلیسا است) دیده می‌شود. ملکه آیرین نیز در پوششی مجلسی در حال ارائه یک مدرک در سمت چپ مریم مقدس ایستاده است.

چهار مناره نیز در دور تا دور این مسجد دیده می شود که در زمان حکمرانی سلطان محمد فاتح بنا شده اند.

تاریخچه مسجد ایا صوفیه

در تور استانبول با نگاهی به تاریخچه پر فراز و نشیب ایاصوفیه با تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین بیشتر آشنا خواهید شد . بنای ایاصوفیه که امروزه در شهر استانبول می درخشد ، برای اولین بار به دستور یوستی‌نیانوس یا ژوستینین یکم، امپراتور روم شرقی (قسطنطنیه) ساخته شد . و معماران و سازندگان آن توانستند در مدت پنج سال ساخت آن را به اتمام برسانند. و دربهای این بنا در اواخر سال ۵۳۷ میلادی بعنوان کلیسا  به روی مردم  گشوده شد و همگان برای به جای آوردن مراسم مذهبی به آنجا می رفتند . پس از ورود اسلام یک کلیسا به مسجد تغییر یافت زیرا دین رسمی پادشاهان عثمانی اسلام بود. از اینجا به بعد کلیسای بزرگ روم شرقی به مسجد بزرگ عثمانیان تغییر شکل داد.

خوشبختانه با ورود اسلام  و شروع حکمرانی عثمانیان ایاصوفیه دچار خسارت جدی نشد و در همه سالهای عمر خود  مورد توجه قرار داشت و امروزه نیز وضعیت بهتری پیدا کرده و به یکی از مشهورترین مکان های دیدنی شهر تبدیل شده است.

قسمت های مختلف ایاصوفیا

محراب مسجد ایا صوفیه: محراب این بنا در همه دوار چه زمانی که اینجا کلیسایی باشکوه بوده و چه زمانی که به مسجدی زیبا تبدیل شده بخش مهم آن محسوب می شده و یکی از برجسته ترین قسمت های آن به شمار می رود.

این بنا دارای محراب طلایی است که برای تماشای آن می بایست به سمت جنوب شرقی این بنا بروید. در دو طرف این محراب دو شمعدان باشکوه به چشم می خورد که هدیه ای از سوی پادشاه مجارستان است.

کاشی کاری های مسجد ایا صوفیه: یکی از دیدنی ترین بخشهای این مجموعه کاشی کاریهای پر زرق و برق آن است که داستانهایی از انجیل را روایت می نماید و برای درک بهتر آنها می بایست با لیدر با تجربه و کاردان همراه شوید. مهمترین بخش این کاشی کاری‌ها قسمتهایی است که در زمان عثمانیان به بنا افزوده شده است .

گنبد مسجد ایا صوفیه:  شاید اصلی ترین بخش این مسجد گنبد باشکوه آن باشد که تقریبا از تمامی نقاط شهر قابل رویت است . ارتفاع این گنبد حدودا پنجاه و شش متر است و اگر درست در زیر آن قرار بگیرید شاهد عظمت و بزرگی آن خواهید بود . این گنبد از آجر و سنگ مرمر ساخته شده و در طول عمر خود بارها آسیب دیده و توسط زلزله بخشهایی از آن تخریب گردیده اما دوباره و به سرعت مورد بازسازی قرار گرفته است.

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
240 views مشاهده
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 50
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.



دسته بندی

پخش آهنگ مجاز

آهنگ مورد نظر خود را پخش کنید.

مطالب محبوب
تبلیغات متنی
برای ورود به کانال دیس لاو موزیک اینجا کلیک کنید