اکولایزر یا همان EQ چیست ؟ چه کاربردی دارد و چه نقشی در حرفه ی دی جی دارد ؟ - دیس لاو موزیک

دانلود آهنگ دیس لاو

اکولایزر یا همان EQ چیست ؟ چه کاربردی دارد و چه نقشی در حرفه ی دی جی دارد ؟ - دیس لاو موزیک

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
دانلود اهنگ جدید بهزاد پکس به نام پاییز رفت
بهزاد پکس - پاییز رفت
دانلود اهنگ جدید بهزاد پکس به نام نامه
بهزاد پکس - نامه
دانلود اهنگ جدید علی بابا به نام بی منطق
علی بابا - بی منطق
فرشاد پیکسل - تلافی
دانلود اهنگ جدید ایمان نولاو به نام چشامو بستم
ایمان نو لاو - چشامو بستم
دانلود اهنگ جدید مهراب به نام ساعت عشق
مهراب - ساعت عشق
دانلود اهنگ جدید مهراب به نام شعله
مهراب - شعله

هر نوع موسیقی و صدایی که وجود دارد را می توان به ۳ بازه ی فرکانسی تقسیم کرد . فرکانس های پایین یا بم ( LOW ) , فرکانس های میانی ( MID ) , فرکانس های بالا یا زیر ( HIGH ) . فرکانس های ۰ تا ۲۵۰ هرتز را LOW ، از ۲۵۰ تا ۴۰۰۰ هرتز را MID و بالای ۴۰۰۰ هرتز را HIGH می نامیم .

اکولایزر یک نوع فیلتر است که می تواند فرکانس های مورد نظر ما را کاهش یا افزایش دهد . اکولایزر یکی از بهترین ابزار ها برای تقویت و یا تضعیف این فرکانس هاست .

بر روی تمام دی جی کنترلر ها و یا میکسر های دی جی ، اکولایزر در این سه بازه ی فرکانسی وجود دارد که با توجه به نوع موسیقی و اینکه کدام بازه ی فرکانسی نیاز به تغییر دارد از آنها استفاده می کنیم . اکولایزر یک از مهم ترین قسمت های کار دی جی است که چندین کاربرد مختلف دارد .

 

یکی از استفاده های مهم آن زمانی است که دی جی می خواهد دو یا چند موزیک را همزمان با هم پلی کند و اصطلاحا مش آپ زنده بسازد . در اینجور مواقع برای جلوگیری از تداخل های فرکانسی ، فرکانس هایی که با هم در تداخل هستند د باعث خرابی صدا می شوند را با استفاده از اکولایزرها در آهنگ تغییر می دهیم . این اتفاق بخصوص در مورد فرکانس های پایین ( بیس ) اتفاق می افتد چون در هر دو آهنگ کیک و بیس وجود دارد و روی هم زده خواهد شد . بنابراین در یکی از آهنگ ها فرکانس های پایین را با استفاده از اکولایزر کم می کنیم .

کاربرد دیگر اکولایزر دی جی زمانی است که در هنگام میکس دو موزیک ، یکی از موزیک ها از نظر فرکانس از دیگری ضعیف تر یا قوی تر باشد . در اینصورت با استفاده از اکولایزر فرکانس های موزیک را تنظیم می کنیم تا در هنگام میکس دچار مشکل نشویم . در هنگام استفاده از اکولایزر ها باید بسیار مراقب باشیم تا به اندازه از آنها استفاده کنیم ، اگر فرکانس خاصی را بیش از اندازه کم کنیم ممکن است بخشی از صدای موزیک شنیده نشود و یا اگر بیش از اندازه زیاد کنیم ممکن است موزیک اصطلاحا دیستورت شود . برای همین داشتن یک هدفون دی جی خوب برای دی جی ضرری است . هدفونی که قابلیت پخش تمام بازه های فرکانسی را با کیفیت مناسب داشته باشد تا دی جی بتواند میکسی تمیز و جذاب داشته باشد .

همانطور که گفته شد ، تمام موزیک ها به سه محدوده ی فرکانسی تقسیم می شوند ، بنابراین اگر تمام این محدوده های فرکانسی را مسدود کنیم ، موزیک شنیده نمی شود . پس یکی از راه های میکس و تغییر موزیک استفاده از اکولایزر ها برای مسدود کردن تدریجی این فرکانس ها و پخش موزیک بعدی است . همینطور می توان برعکس این کار عمل کرد و با باز کردن تدریجی پیچ های اکولایزر موزیک بعدی را برای شنونده پخش کرد . استفاده از اکولایزر ها برای تغییر موزیک بسته به سلیقه ی دی جی دارد که چگونه از آنها استفاده کند .

یکی از پرکاربردترین انواع اکولایزر که بر روی اکثر دستگاه های دی جی نیز وجود دارد ، فیلتر نامیده می شود . فیلتر یک نوع اکولایزر است که محدوده های فرکانسی را از بالا به پایین و یا بلعکس مسدود می کند . اگر فیلتر از فرکانس های پایین ( LOW ) شروع به مسدود کردن کند  HPF و اگر از فرکانس های بالا شروع کند LPF گفته می شود . فیلتر  نیز یکی از برکاربردترین بخش های دی جی است که جذابیت بسیار زیادی را در کار دی جی ایجاد می کند . از فیلتر برای تغییر موزیک ، بستن کامل صدای موزیک و یا بخشی از فرکانس های موزیک استفاده می شود . فرق فیلتر با پیچ های اکولایزر بر روی دستگاه دی جی این است که با پیچ های اکولایزر می شود بازه های فرکانسی را به مقدار دلخواه تضعیف و یا تقویت کرد اما فیلتر فرکانس را به طور کامل مسدود می کند . در واقع با پیچ های اکولایزر ما میزان اعمال اکولایزر در بازه ی فرکانسی مورد نظر را تغییر می دهیم اما با فیلتر ، ما خود فرکانس را تغییر می دهیم و به سمت فرکانس های بالا یا پایین می بریم .

این موارد تنها بخش کوچکی از کاربردهای اکولایزر در موسیقی و حرفه ی دی جی می باشد . اکولایزرها کاربردهای بسیار بیشتر و حرفه ای تری در موسیقی دارند که پرداختن به همه ی آنها نیازمند آموزش های پیشرفته است . اکولایزرهای دی جی نیز کاربردهای فراوان و متنوعی دارند که استفاده ی به جا و به اندازه از آنها باعث جذابیت کار دی جی ها می شود . بسیاری از تکنیک های دی جی کردن ، میکس و ترکیب موزیک ها با استفاده از همین اکولایزرها انجام می شود که همه ی اینها بسته به سلیقه و خلاقیت دی جی دارد .

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
1 views مشاهده
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 46
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.



دسته بندی

پخش آهنگ مجاز

آهنگ مورد نظر خود را پخش کنید.

مطالب محبوب
تبلیغات متنی
برای ورود به کانال دیس لاو موزیک اینجا کلیک کنید